20111030

Tisdag - Lektionsplanering och magproblem

Jag har klarat mig hyffsat bra under resan utan att bli magsjuk... tills idag. Inte bara jag utan även andra har fått problem med magen efter vår helg i Masai Mara, en trolig bov i dramat är nog kycklingen vi åt kall ute på savannen.. den hade då legat flera timmar i värmen. Men hungrig var man så den åts snabbt upp utan en tanke på detta ;) och nu betalar vi priset för det! Därför stannar jag hemma från skolan idag, toaletterna på skolan vill man ju inte gärna spendera någon längre tid på!

Under dagen fick jag istället tid att planera för en lektion som eleverna ska få under veckan. Eleverna på vår skola får väldigt monoton katederundervisning med få inslag av självständigt tänkande. Undervisningen påminner mycket om hur den var förr i Sverige. Därför tänkte jag att de ska få pröva att räkna mattematik på ett nytt sätt genom att måla en "paint by numbers" men där man behöver räkna ut tal för att få reda på vilka färger som ska målas var. Eleverna har aldrig tillgång till material som färgkritor och färgpennor eller ens vanliga vita papper, så försöker ta varje chans vi får att föra in sådana inslag i undervisningen. Det är väldigt uppsakattat av eleverna!

På eftermiddagen begav sig de som inte fått problem med magen ut för att äta på en indisk restaurang och samtidigt fira en av våra klasskamrater som fyller år. Vi som stannade åt istället mat på Guest houset som vår duktiga kock Moses lagade till, efter önskemål från oss så blev det köttbullar, potatismos och brockoli :) mycket gott med lite hederlig svensk mat som kändes snäll mot magen! När resten av gänget kom hem hade sedan ställt iordning alla bord vi lyckades flytta till ett långbord och dukat upp för tårta (väldigt god choklad tårta som Moses bakat) , kaffe och te för att fira födelsedagsbarnet.

Kwaheri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar