20111017

Dag 6-9, Kibera och Lake Naivasha

Det har gått en fantastisk helg fullspäckad med upplevelser! Tillgången till internet är lite sisådär och tillgången till tid att skriva känns än mindre.. så här kommer lite komprimerat vad jag gjort.

Fredag - Kibera
Besöket inleddes på Wayo wayo där vi fick se en uppvisning av otroligt duktiga dansare till afrikanska trummor, härligt! Sedan fick vi information om Kibera som är Afrikas största slum. I Kibera, som är lika stort som en golfbana, bor det lika många människor som det bor i hela Göteborg! Det är svårt att hålla någon form av folkräkning där och siffrorna varierar mellan 500 000 till en miljon. Vi fick information om olika projekt som Global relations är aktiva i, bland annat att ge ungdomar en meningsfull vardag med aktiviteter som dans. 

Sedan begav vi oss till de leriga vägarna i Kibera. Regnet började plötsligt ösa ned och om man tyckte det var lerigt och smutsigt innan så var det ingenting emot nu. Fattigdomen för människorna i Kibera är svår att förstå och till och med för mig som varit där så känns det lite overkligt och mycket att ta in. Det var tungt att se hur trångt och osäkert människorna där bor, skjulen trängs sida vid sida och en hel familj kan bo på samma yta som i mitt kök. Människorna vi mötte tog sig hallkande fram i skiten.. det var jobbigt att gå där även för att det kändes integritetskränkande mot människorna som lever sina liv i Kibera. Jag har det extremt bra i Sverige ... man uppskattar det man har så mycket mer när man har upplevt något som det här. Inga bilder i världen kan ersätta upplevelsen av att vandra genom Kibera. Men mitt i all skit fanns även glädjen hos små barn som ropade "how are you, how are you?" upprepade gånger till oss med glada små ansikten och kreativiteten i hur invånarna byggt sina hus och i vilka små affärer de drev var stor. Atmosfären var väldigt tillåtande och människorna vi mötte var vänliga, jag kände mig aldrig rädd för att bli rånad eller överfallen.

Mina skor efter Kibera.

Liten del av Kibera

Lake Naivasha och Hells Gate
Över helgen har vi varit vid Lake Naivasha där naturen verkligen var vacker och exotisk. Redan när vi klev ur minibussen möttes vi av en mångalld av fågelsång och insektsljud. I trädgården gick bland annat sköldpaddor stora som snö-tefat och i träden hoppade apor! Jag har fotton som jag ska försöka ladda upp en annan dag... idag vill inte uppkopplingen sammarbeta. Under vår första dag åkte vi och vandrade i Hells Gate. Bergformationerna där är fantastiska! När guiden inledde vandringen sa han att det inte skulle finnas en chans att vända tillbaka utan att vi helt enkelt fick klara av vandringen och klättringen.. Lät ju hyffsat skräckinjagande.. jag föreställde mig jättetrånga passager där man inte kunde vända sig om! Så var det dock inte, de ställen vi klättrade på gick utan några problem.. det mest roligt!

På bilderna nedan har vi nått en hög klippavsatts med otrolig utsikt. Det är svårt att beskriva känslan av hur solen värmde ansiktet samtidigt som man kunde spana ut över vidderna!  Den här klippan ska även regissören till lejonkungen hämtat sin inspiration från till scenen där simba lyfts upp högt över alla djuren på savannen :)





Lake Naivasha
På Söndagen åkte vi ut på en båttur på Lake Naivasha för att spana på framförallt flodhästar men även många olika fågelarter. Vi lyckades se både flodhästar, zebror (längs sjökanten) och mångder av fåglar! Det är en väldigt vacker natur runt Lake Naivasha och djurlivet är otroligt varierande och rikt! Jag får ladda upp mer bilder när nätet vill sammarbeta! Imorgon åker vi in till Nairobis centrum, det ska bli spännande att även se detta när vi är i Kenya!

Jag har lagt upp många fler bilder på facebook för er som vill se, där fungerade nätet hyggligt fortfarande!

Kwaheri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar