20111012

En både tung och glad dag

Idag har det varit både en tung dag men även en väldigt trevlig dag! I skolan har alla små bitar av tunga saker lagts ihop i en hög kan man säga och idag hände en sista sak som lite grann fick min bägare att rinna över temporärt.

Det var när en liten flicka i klassen grät och var helt förtvivlad, vi försökte ta reda på varför hon var ledsen och fick då veta att en flicka snott hennes enda blyertspenna och att hon var förtvivlad över att hon skulle få stryk när hon kom hem på grund av detta. Den stulna pennan gick inte att hitta och jag gick för att hitta en blyertspenna i min väska som jag kunde ge den förtvivlade flickan. När jag sedan rotade igenom min väska hade jag ingen penna med mig... där blev det för mycket. En enkel vanlig blyertspenna som kunde rädda flickan från stryk och så hade jag ingen. Jag fick kämpa för att försöka hålla tillbaka tårarna. Det är nog så att alla händelser liknande denna bygger upp en stor klump i halsen.. och idag blev den för stor.

Vid ett annat tillfälle fick jag se att en pojke i klassen slagit sig och hade ett blodigt sår på knät så jag tog med honom ut för att skölja hans knä. Eftersom vattentanken som tillhör skolan är låst så tog jag mitt dricksvatten på flaska och hällde över hans sår, sedan plåstrade jag om det. Då ser jag att pojken tittar väldigt på min flaska ..och så frågar han "can I have some water please?" visst svarar jag och ger honom flaskan varpå han dricker som om han aldrig fått vatten förut. Senare samma dag såg jag hur barnen när de tvättat händerna i det vatten de fått tilldelat sig sedan dricker upp samma vatten... Alla dessa bitar av hur livet är för dessa barn är tung.

Men det är inte bara tungt i skolan.. barnen är ofta väldigt glada och ivriga att lära sig mycket i skolan. På elevernas PE ( practical education, som gymnastik) lär barnen oss olika afrikanska lekar och danser, det är mycket skratt och sång med härlig takt. När vi studenter dansar och försöker vicka på höfterna skrattar barnen högt och försöker lära oss.. vi superstela svenskar :) . Ni skulle se barnen de är födda att dansa!

Igår var vi och fick pröva att dansa afrikansk dans på Creative Center i Kibera och det var något av det roligaste jag gjort på länge! Musiken var hög och rytmerna härliga när vi stela svenskar försökte dansa och vicka på höfterna. Ska se om det inte kan vara något att börja med när jag kommer tillbaka från Sverige!

Idag gick även jag och några fler studenter som är på min skola och köpte skrivhäften till min klass. Elevernas ansikten bostavligen lös när vi gav dem till dem och sa att det är deras egna nu som de ska skriva sina namn på. Eleverna fick sedan skriva brev till oss i häftena som vi besvarar, de är väldigt ovana vid så "fri" undervisning så vi fick ge dem meningar att fylla i som "today I am ____ (happy, sad, tired, angry)" och "My favorite animal is ___" "today I enjoyed doing____" och så vidare. Det ska bli roligt att lämna tillbaka häftena besvarade imorgon!

Vi åt även på en fin libanesisk restaurang idag där maten var väldigt god och vi hade det riktigt trevligt! Dock fanns de fattiga barnen på min skola hela tiden i bakhuvudet, vad hade de inte gett för att få lite av maten vi åt? Eftersom många beställde en slags buffé och mängden mat var otrolig, så blev det också mycket mat över... det blir en sådan absurd kontrast. Där satt vi med hela bordet fulldukat med mat och bara några hundra meter bort fanns fattiga som inte får mat för dagen.

Annars har vi även hunnit njuta av solen en stund vid vårt guest house. Solen bränner verkligen på ett helt annat sätt här vid ekvatorn så man får vara lite försiktig :) men jag är inte röd hitills.

Nu måste jag lägga mig imorgon ska jag upp 6:20 och ha den sista praktikdagen för denna vecka. På fredag ska vi på slumvandring i Kibera och på Lördag åker vi till Lake Naivasha, väldigt spännande! Jag kommer nog skriva här först efter helgen eftersom jag inte kommer ha tillgång till dator.

Kwaheri everyone :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar