20111010

Framme i Kenya

Nu har nästan två dagar gått här i Kenya ..men det känns som en vecka! Vi har hunnit göra så mycket redan och det är så många intryck!

Igår efter 14 timmar lång flygresa och endast 10 minuter sömn var vi framme i kenya vid 6 på morgonen, sen tog incheckning och mängder av ifyllda formulär innan vi väl klev ut från flyplatsen. I Kenya har ingen bråttom ;) och vi kom inte ut förren runt två timmar senare. I vår matato (typ minibus) från flygplatsen körde vi förbi mängder av palmer och även savann med giraffer ..

Sedan har vi varit på en masaimarknad där man verkligen fick kämpa för att inte köpa massor.. säljarna var väldigt slipade och lämnade en aldrig ifred. De var alla väldigt trevliga och hälsade oss med "Hello sister, Hello Madam" eller liknande för att få en att stanna vid just deras stånd. Men efter att vi vandrat runt där ett tag och solen brände så var det dags att bege sig till Guesthouset igen. Det fanns mycket fint dock och jag köpte tre fina scarfar för en billig peng!

Utöver det har vi ätit på en mysig etiopisk restaurang där jag smakade på ugali för första gången. Ugali är en väldigt vanlig måltid i Kenya och består av typ ris (tror jag) ihopmossat. Det var ingen höjdare :) typ som torkad risgrynsgröt utan smak. Maten var annars ganska god, det serverades varma röror på ett stort bröd. Rörorna var riktigt kryddiga och goda men brödet som påminner om en vetexduk i konsistens och smakade surt var inte min grej.

Idag var jag även i den skola där praktien sedan skall vara i tre veckor. Min skola har ca 260 elever och ligger i ett väldigt fattigt område. Själva skolan består av plåtskjul och den minsta klassen har ca 31 elever medan andra klasser har runt 45 elever. Barnen var väldigt rara och duktiga. Deras lektioner var väldigt uppstyrda och eleverna sitter mest och upprepar det läraren säger, eget arbete och kreativt arbete har de inte. Det var väldigt specielt att få kontakt med dem, och de var så nyfikna på oss.. det blev många barn som skulle känna på mitt ljusa hår och som ville fråga massor!

Bilder tänkte jag lägga upp när det går, kanske om nån dag. Uppkopplingen fungerar inte så bra härifrån. Jag är väldigt trött och har inte sovit så mycket ( lyckades peta in myggmedel i ena ögat i går kväll- kändes ungefär som tigerbalsam ..i ögat) så nu ska jag vila!  Ha det gott gott folk  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar