20111024

Masai Mara och målning av skolan!

Tiden går fortare och fortare nu i Kenya... nu är det bara fem dagar kvar tills jag ska åka hem. Ska bli skönt på ett sätt att komma hem, få krama min Daniel igen.. Sen ska det bli skönt att få dursha i en vanlig skön dursch med varmvatten och äta vanlig mat när man blir hungrig... eller att få lite egentid och inte dela rum med sex andra tjejer. Samtidigt kommer jag sakna barnen på skolan något otroligt, det blir sorgligt att säga farväl på fredag!

Eftersom jag inte hinner och är rätt så trött så skriver jag hyffsat kortfattat här nu.

Masai Mara, dag 1
I fredags begav vi oss iväg till Masai Mara för att åka på safari. När vi färdats runt två timmar ut från Nairobi blev vägen otroligt skumpig. Man kan nog säga att det var mer väghål än hel asfallt... sen fortsatte färden och asfallten ersattes av sandvägar med savann så långt man kunde se. Nu blev det än mer skumpigt och vi fick hålla oss i för att inte slå huvudet i bilens tak, otroligt nog spydde jag aldrig trots att jag har lätt för att bli åksjuk. Hela resan tog sex timmar och när vi kom fram var vi hyffsat mörbultade..

Så när vi fick lunch vid lägret smakade det otroligt gott. Våra tält var i helt ok standard för att vara ett läger på en savann i No-where. Vi hade sängar med myggnät och i anslutning till tältet fanns till och med ett kaklat badrum! Varmvattnet fungerade dock inte så det blev att dursha iskallt efter safariturerna (guud vad jag längtar till en varm skön dush hemma i Sverige!). Värmen var även en helt annan än i Nairobi och solen brände gott!

Vår första safaritur kändes lite overklig, satt jag verkligen där i en safaribil vääldigt nära elefanterna i afrika i stekande sol? Vi såg mängder av djur, bland annat zebror, lejon, elefanter, gaseller, bufflar och vårtsvin..

Masai Mara, dag 2
Efter en ganska sömnlös natt med hyenor ylande och skällande runt tälten och sjucentimeters-spindlar runt sängen steg vi upp vid halv sju för att äta frukost och bege oss ut på en sex timmar lång safarifärd. Vi såg många djur även idag, bland annat fick vi turen att se en jepard med sina små ungar runt sig .. vi var endast ca 3 meter ifrån dem och det var magiskt!

Senare vid ett tilfälle fick vi även se två lejon bråka om ett byte i ett dike. Vår chaufför ville köra närmare och vi körde ner i diket för att köra upp på andra sidan... här orkade plötsligt inte vår bil ..och vi åkte ned i diket mot lejonen .. med öppna fönster. Snacka om att få hjärtat i halsen! Vi stängde snabbt fönstren och på andra försöket lyckades vi ta oss upp ur diket.. vi var endast någon meter från de irriterade lejonen...

På denna turen fick vi även se leopard, elefanter, hyenor (väldigt skabbiga) och flodhästar! Flodhästarna badade tillsammans i en stor flock och vi fick för första gången se flodhästar på ganska nära håll! Efter safarituren var vi minst sagt smutsiga, det dammar en hel del på savannen och när jag drog med en våtservett över ansiktet blev den svart... :S så det blev en iskall dursh när vi kom tillbaka..


Masai Mara, dag 3
Denna natten sov jag bättre, lyckades somna innan hyenorna satte igång! Sedan steg vi upp vid 5:20 och begav oss ut på en tur på savannen i gryningen. Det var otroligt vackert att se solen gå upp över savannen och känna stillheten där.




I gryningen fick vi även se ett lejon äta på sitt byte, en död zebra! Den var bara några meter från bilen.. först trodde vi inte att den skulle våga äta av den så nära oss men den sket i oss och slet i zebran. Det var en riktigt fin sista safaritur!

Efter en mättande frukost med en välbehövlig kopp te begav vi oss sedan till en Masai by som låg nära vårt läger. Vi fick där se hur Masaierna dansade och hoppade i en välkomstdans. Därefter visade de oss runt i sin by.. När Masai kvinnorna dansade för oss insisterade en av masaierna att jag skulle dansa med dem.. vilket jag även gjorde. Senare besökte jag en masaihydda och pratade med familjen som bodde där.. de bodde otroligt trångt och rökigt! När jag kom in i hyddan kunde jag först inte se något, utan jag fick vänja ögonen vid mörkret först. Det var väldigt intressant att besöka byn och se hur de lever där.


Efter besöket i Masai byn var det dags att resa tillbaka till Nairobi, vilket åter blev en väldigt skumpig upplevelse på mer än sex timmar.

Måndag
Idag har vi åter varit på Dagoretti corner school och när vi körde in på skolplanen möttes vi av en fantastisk syn. Skolans väggar har precis som vi önskat blivit målade över helgen och väggarna lyste verkligen upp skolan! Med hjälp av de pengar som några har skänkt har vi kunnat göra detta och det betyder otroligt mycket för barnen. Under resten av dagen idag har vi sedan målat dörrarna till klassrummen, det blir i regnbågens färger och varje dörr får sin färg! Det var ganska knepigt att måla då alla nyfikna barn ville stå så nära som möjligt och intresserat följa målningen, de var såå lyckliga! När eleverna hade lektioner var det ändå ganska ofta som barn stod och kollade på och jag fick sen veta av en lärare att barnen bad om att få gå på toaletten bara för att kunna smita ut och titta på hur vi målade dörrarna... Det värmer verkligen hjärtat att se hur glada barnen blir över målningen! Jag ska lägga upp bilder så ni får se hur fint det blir på skolan!  

Idag gjorde vi även ett nytt besök i Kibera och denna gången regnade det inte som förra gången, så nu gick det lättare att ta sig fram. Det gjorde däremot att stanken blev mycket värre, om ni kommer ihåg vad jag skrev om flying toilets så kan ni eventuellt föreställa er! Denna gången fick vi göra hembesök hos två familjer som bor i Kibera. Det var riktigt små hus.. den ena familjen på sju personer bodde i ett hus mycket mindre än mitt vardagsrum. Där inne sov alla, där lagar mamman maten och där lever de sina liv.. det känns såklart ganska tungt. Men de hade trots allt ordnat det så gott de kunde i sina små hem och hängt upp tyg på väggen och ett draperi som avdelare mellan "sovrummet" och "köket". Innan vi gick fick de en påse med kläder som vi samlat ihop i Sverige för att skänka bort, skönt att kunna ge något som tack för att vi blev välkommnade i deras hem. Efteråt berättade en av de engagerade i Wayo wayo att dessa familjer känner att det är skönt att det finns människor i världen som bryr sig om hur de har det och kommer på besök till dem.

Hela denna resa har varit en otrolig upplevelse.. varje dag är så intensiv. Jag har pendlat från att vara så glad över barnens glädje när vi varit i skolan till sån nedstämdhet som skär i hjärtat när jag fått uppleva hur extremt fattiga dess barn är. Vi har så otroligt mycket att uppskatta vi som bor i Sverige.. den här resan har fått mig att  än mer se hur bra jag har det! 

Hade så gott ni som läser här! Och lämna gärna någon kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar