20111031

Besök på Vineyard Primary School

Eftersom att de skolor som vi studenter är fördelade på skiljer sig väldigt mycket åt diskuterade vi tidigt möjligheten att besöka varandras skolor. Dagoretti Corner School som jag har min praktik på är den fattigaste av skolorna medan Vineyard är den "rikaste" och idag har vi fått besöka Vineyard! Det blev verkligen en kontrasternas dag med mycket blandade känslor. Vineyard är en privat skola och även om den inte kan jämföras med svenska skolor i standard så skiljer dess standard sig milsvid från Dagoretti Corner School. Skolan består av en trevåningsbyggnad med klasserna 1-8 (I kenya går man enbart åtta år i grundskolan) och matsal samt en separat byggnad för förskola och lärarrum/bibliotek. De hade till och med fyra datorer i lärarrummet som eleverna får använda i undervisningen. Eleverna i varje klass är väldigt få, den minsta klassen består av tre elever! Förmodligen är detta så för att skolan dels är ganska ny men även för att det är svårt att få tillräckligt med elever som har råd att gå här. 

Här är några bilder från Vineyard Primary School.





Medan eleverna på min skola har trasiga skor eller saknar några överhuvudaget och går i strumporna så har eleverna på Vineyard finskor som de byter till inneskor när de går in i klassrummet... Eleverna på Vineyard school får mat serverad en gång om dagen i skolans matsal, maten som serveras varierar från ris med linsröra och bröd till ärtsoppa och pankakor eller pomme och korv. På min skola får de barn som har råd kokta bönor som de äter ur plastburkar eller i plastpåse .. många av barnen har dock inte råd ens med detta. Undervisningen skiljde sig också mycket mellan våra skolor. På Vineyard school var undervisningen inte lika enformig som på Dagoretti school, utan hade många inslag av dialog mellan lärare och elev. Detta till skillnad från undervisningen på Dagoretti där eleverna endast följer lärarens genomgång vid tavlan och upprepar svar som läraren ber om. Många gånger gick undervisningen på Dagoretti till så att läraren skrev upp dagens läxor på tavlan varpå eleverna skrev av dessa i sin skrivbok för att sedan arbeta med denna hemma, därefter gjorde barnen vad de ville. Läraren satt hela tiden vid sin kateder och såg allmänt ointresserad och uttråkad ut. På ett sätt var det skönt att se att det finns skolor med bättre förutsättningar än de på min skola. Samtidigt blev fattigdomen på min skola väldigt tydlig när den ställdes i kontrast till Vineyards standard. Jag undrar hur det kommer gå för eleverna i min klass på Dagoretti? Många har till och med stora svårigheter att läsa och förstå engelska, som ändå är ett officiellt språk i Kenya. De har stora drömmar om vad de ska bli när de är färdiga i skolan och kämpar på tappert, jag hoppas de ska lyckas nå dit de vill!

En av eleverna på min skola, Dagoretti Corner School.



Det har varit en intressant dag som framförallt har visat vilka enorma konstraster det finns i Kenya. Dessa kontraster finns överallt... när vi kör till skolan till exempel kör vi förbi instängslade ståtliga byggnader (finare än i Sverige) där rikare personer bor medans det går riktigt fattiga människor utanför och drar på fullastade träskrindor barfota i hettan. Dessa enorma klyftor är typiska för Kenya medan vi i Sverige har en mer jämn fördelning av resurser. Visst finns fattigdom även i Sverige .. men inte på samma sätt som i Kenya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar