20111031

Onsdag - skolan är färdigmålad!

Eftersom att jag kände mig bättre följde jag med till skolan idag, jag känner att jag vill vara så mycket som möjligt där nu när hemresan närmar sig. Väl i skolan kunde jag glatt konstatera att all målning vi hittils lyckats med har gjort en enorm skillnad för skolan! Igår målade en duktig målare dit olika teknade motiv på dörrarna och nu ser skolan så mycket gladare och mer motiverande ut!

 Det ända som inte var färdigt är fönstrena till skolan så idag gick vi och handlade en hink till med blå färg och målade färdigt. Sedan när vi räknade igenom pengarna som blivit över (från er som skänkt) så upptäckte vi att de även skulle räcka till NYA SKOLTRÖJOR till barnen! De är obligatoriskt att bära skoluniformströjor i skolan och dessa får elevernas familjer stå för. De flesta barnen bär helt trasiga tröjor som knappt håller ihop. Så jag blev enormt glad när vi upptäckte att det var möjligt att köpa nya tröjor till barnen! Nu är 213 nya tröjor beställda och ett litet skrädderi har börjat sy dem, de sys i stort sätt för hand så det kommer ta tid, men tills på fredag ska tröjorna till de två förskoleklasserna vara färdiga!

Det känns så bra att ha kunnat påverka skolan lite mer långvarigt, de är så extremt fattiga.

Här är några av de goa ungarna i den klass jag har vait mest i.




Flickan till höger heter Winnie och är en riktig liten rackarunge :) hon hittar ständigt på hyss.. som en dag när vi kom in i klassrummet så hade hon målat hela ansiktet med de nya färg-tavelkritorna ..och höll nu på att måla en protesterande klasskamrats ansikte. När vi kom in i klassrummet skrattade hon bara och sprang iväg.





Här ser ni vilken skillnad färgen har gjort på skolan! Dörrarna är också målade men de flesta var öppna när jag tog bilden. 





Under kvällen har vi även haft grillfest på guesthouset tillsammans med några personer från föreningen Wayo Wayo i Kibera. Den blev väldigt lyckad med väldigt god grillad mat, mycket skratt och perfekt väder. De från Wayo Wayo är väldigt öppna och sociala och det blev en trevlig kväll med spännande samtal om den Kenyanska kulturen och skillnader och likheter med Svensk kultur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar